|
|
KONSULTACJE
SPECJALISTYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ
|
KONSULTACJE SPECJALISTYCZNE DLA RODZICÓW
Co
czwartek w siedzibie szkoły w godzinach 1600
- 1800 odbywać się będą
bezpłatne konsultacje.
Prosimy o
wcześniejsze zapisy
telefoniczne w
sekretariacie szkoły tel. 77 4100 522
Tematy
spotkań;
1. Zaburzenia rozwojowe u dzieci. Trening
uwagi słuchowej metodą Tomatisa
2. Problemy w nabywaniu podstawowych
umiejętności wczesnoszkolnych.
3. Dysleksja - diagnoza, terapia, metody
pracy.
4. Wady postawy.
5.
Zaburzenia integracji sensorycznej.
6. Terapia EEG
Biofeedback.
7. Wspomaganie
czynności manualnych poprzez arteterapię.
8. Agresja
u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.
9. Jak pomagać dziecku w nauce.
10.
Komunikacja z dzieckiem.
11.
Zaburzenia sensomotoryczne u dzieci w wieku
przedszkolnym i szkolnym.
12. Wady wymowy.
13. Zaburzenia mowy, wspomaganie rozwoju.
14. Zaburzenia u dzieci ze spektrum autyzmu.
15. Dyskalkulia a trudności w matematyce.
|
1
Trening uwagi słuchowej metodą Tomatisa
z wykorzystaniem
specjalistycznego sprzęt do treningu
audio-psycho-lingwistycznego – metoda
Tomatisa; która wspiera rozwój słuchowy
uczniów, usprawnia mowę czynną i działa
stymulująco na rozwój poznawczy dziecka
POWRÓT
|
2
Problemy w nabywaniu podstawowych
umiejętności wczesnoszkolnych.
-Co niepokoi
rodziców, a może w przyszłości być przyczyną
różnych trudności?
-Jak w takim
razie postępować?
-Gry i zabawy
usprawniające technikę czytania i pisania
-Rodzaje
ćwiczeń prowadzonych metodą dobrego startu.
POWRÓT
|
3
„Dziecko ryzyka dysleksji – objawy, diagnoza
i sposoby pomocy”
Zagadnienia:
1.
Dysleksja rozwojowa
2.
Zapobieganie trudnościom w nauce
3.
Potrzeba udzielania specjalistycznej pomocy
dziecku ryzyka dysleksji
W trakcie spotkania
omówione zostaną:
1.
Symptomy ryzyka dysleksji u dzieci w
młodszym wieku szkolnym
2.
Potrzeba wczesnego rozpoznawania ryzyka
dysleksji
3.
Arkusz badania Skali Ryzyka Dysleksji (
sposób jego wypełniania i interpretacja
wyników)
4.
Trudności szkolne wynikające z dysleksji
rozwojowej
5.
Analiza prób czytania i pisania
6.
Przykłady stymulowania funkcji
odpowiedzialnych za naukę czytania i pisania
7.
Sposoby organizowania nauki dziecka w domu (
jak mu pomagać w odrabianiu zadań domowych)
8.
Znaczenie odpowiedniej diety wpływającej na
poprawę koncentracji, pamięci i zdolności
uczenia się
9.
Specjalistyczne formy pomocy dziecku ryzyka
dysleksji – zajęcia korekcyjno – kompensacyjne,
rozwijanie mocnych stron, systematyczna
współpraca z rodzicami
POWRÓT
|
4
FIZJOTERAPIA
Prowadzący: Anna Brylak,
Andrzej Błażków
Wady postawy są
obecnie jedną z najpoważniejszych chorób
cywilizacyjnych.
Dzieci coraz częściej
spędzają swój wolny czas przed telewizorem
lub komputerem, a taki tryb życia prowadzi
do poważnych konsekwencji zdrowotnych.
Dlatego też bardzo ważne jest wykrycie
wszelkich schorzeń wad postawy jak
najprędzej, najlepiej już w wieku
dziecięcym, kiedy to da się jeszcze
wyleczyć.
W ramach BEZPŁATNYCH
spotkań, które będą prowadzone przez
nauczyciela gimnastyki korekcyjnej oraz
fizjoterapeutę, przeprowadzona zostanie
ocena wad postawy na podstawie
uproszczonych badań ortopedycznych oraz
testów funkcjonalnych.
Uproszczone badania
ortopedyczne dają wiele cennych
informacji o postawie badanego dziecka,
natomiast testy funkcjonalne
określają stopnie przykurczy w stawach
zarówno kręgosłupa, stawach biodrowych i
ramiennych, zakresu ruchomości w stawach
oraz niezbędne informacje, które będą
wskazówkami do postępowania korekcyjnego z
danym dzieckiem.
POWRÓT
|
5
Zaburzenia
sensoryczne
-
Czym są zaburzenia sensoryczne?
-
Przykłady objawów zaburzeń
sensorycznych („Jeśli Twoje
dziecko…”)
-
Konsekwencje zaburzeń sensorycznych.
-
Możliwości pomocy dziecku z
zaburzeniami sensorycznymi:
Ä
ćwiczenia, stymulacje
Ä
dostosowanie środowiska
ZABURZEIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
Prowadząca: Ewelina Franaszek
Co to jest Integracja Sensoryczna?
INTEGRACJA SENSORYCZNA (SI) to zdolność
do odczuwania, rozumienia
i korzystania z informacji dostarczanych
organizmowi przez zmysły.
Przetwarzanie
bodźców sensorycznych to skomplikowany
proces, w czasie którego układ nerwowy
odbiera informacje z receptorów,
porządkuje je i interpretuje tak, aby
mogły być celowo i efektywnie
wykorzystane.Nasze zmysły dostarczają
nam informacji o fizycznej kondycji
naszego ciała i otoczeniu wokół nas.
Informacje te płyną do naszego mózgu ,
który je nieustannie odbiera, organizuje
i przetwarza. W pracy z dzieckiem
dostarczamy mu różnego rodzaju bodźców
zmysłowych:
Dla kogo są konsultacje?
Konsultacje skierowane są do rodziców,
których dzieci:
·
nie lubią dotyku, nawet
bliskich osób; wycierają twarz po
pocałunku; odczuwają dyskomfort w
zatłoczonych miejscach,
·
boją się wysokości i
ruchu, cierpią na chorobę lokomocyjną,
są Malo aktywne ruchowo,
·
jedzą mało zróżnicowane
jedzenie, czasem tylko o określonej
konsystencji i/lub są wrażliwe na
zapachy,
·
nie reagują na ból, nie
dostrzegają bodźców dotykowych; mogą
zbyt mocno dotykać innych,
·
lubią się bardzo długo
huśtać, kręcić na karuzeli lub unikają
tych aktywności,
·
często się przewracają,
nawet na równej drodze, wpadają na
przeszkody, nie lubią się wspinać. Długo
uczą się jeździć na rowerze. Sprawiają
wrażenie niezdarnych,
·
nie potrafią łapać, rzucać
albo kopać piłki, szybko się męczą,
często się garbią, podpierają
·
mylą strony ciała i
przestrzeni; mogą mieć kłopot z
naśladowaniem czynności, nauką tańca,
·
mają trudności z
operowaniem małymi przedmiotami, unikają
takich działań.
Narzędzia wykorzystane podczas
konsultacji ( w zależności od potrzeb):
·
Kwestionariusz wywiadu z rodzicami
·
Kwestionariusz Rozwoju
Sensomotorycznego Z. Przyrowskiego
·
Kwestionariusz Ryzyka Zaburzeń
Integracji Sensorycznej Z. Przyrowskiego
·
Wybrane Testy Południowokalifornijskie
A. Ayers
·
Próby Kliniczne
·
Test do badania lateralizacji R. Zazzo
POWRÓT
|
6
EEG –Biofeedback
to rodzaj
terapii, dzięki której pacjent w sposób
świadomy uczy się zmieniać wzorzec
wytwarzanych fal w mózgu, tak aby mózg
pracował wydajniej i szybciej.
Sygnał z jednego punktu na
głowie pacjenta jest przetwarzany na
zrozumiałą dla pacjenta formę graficzną (
animacji bądź gry wideo). Dzięki temu
sprzężeniu zwrotnemu pacjent wie, kiedy jest
skoncentrowany, a kiedy przestaje się
koncentrować. Pozwala to nauczyć się
reakcji własnego mózgu i tak zmodyfikować
jego pracę , aby funkcjonował efektywnie.
POWRÓT
|
7
Arteterapia
umożliwia samopoznanie,
rozbudza świadomość motywów własnych działań
i zachowań, pobudza wyobraźnię, uaktywnia
spontaniczność, daje poczucie wolności i
realizacji, spełnia funkcję kompensacyjną,
wyrównując braki i ograniczenia
psychofizyczne, zaspakaja potrzeby:
bezpieczeństwa, współuczestnictwa,
akceptacji, rozbudza wiarę w siebie.
Terapia przez twórczość umożliwia
bezpośrednie dotarcie do ukrytych w
podświadomości treści za pomocą obrazu,
rzeźby, rysunku. Działania twórcze stanowią
otwarcie uniwersalnego języka symboli
dzięki, któremu docieramy do sedna, istoty
naszego bytu, konfrontujemy się z
wewnętrznym światem naszych potrzeb, lęków i
pragnień, możemy nabrać dystansu wobec
swoich projekcji, dostrzec problemy z innej
perspektywy. Takie rozpoznanie tkwiących w
nas schematów, uwarunkowań, prowadzi do
uzdrowienia i rozwoju.
POWRÓT
|
8
Agresja u dzieci w wieku przedszkolnym i
szkolnym
1.
Definicja
agresji.
2.
Uwarunkowania
agresji w środowisku rodzinnym.
3.
Wpływ szkoły na
tworzenie modelu zachowań agresywnych.
4.
Sposoby
spędzania czasu wolnego a zachowania
agresywne u dzieci i
młodzieży /m.in. rówieśnicy, Internet,
używki/.
5.
Praktyczne
wskazówki do pracy z dzieckiem agresywnym.
6.
Rodzicielskie
kary i nagrody.
7.
Zajęcia w
grupie ,, Jak sobie radzić z gniewem?”
|
9
,, Jak rodzice/ członkowie rodzin/ mogą
pomóc dziecku w nauce?
-
Jak przygotować dziecku
stały kącik do nauki?
-
Optymalne warunki do
nauki.
-
Zdrowie dziecka a
rezultaty w nauce.
-
Jak pomóc dziecku w
okresie wczesnoszkolnym w odrabianiu
prac domowych?
-
Uczenie samodzielnego
odrabiania lekcji.
-
,, Wzrokowiec”,
,,słuchowiec”, ,,dotykowiec”/ typ
mieszany/- najlepsze techniki nauki
-
Organizacja toku nauki
własnej i materiału do nauki- praktyczne
wskazówki.
-
Co mogą zrobić rodzice,
aby zmniejszyć trudności w nauce?
-
Jak motywować dzieci do
nauki?
-
Pozytywna rola rodziców w
kształtowaniu: wiary w siebie,
odpowiedzialności, systematyczności,
inicjatywy, właściwego stosunku do
pracy, kształtowaniu pasji i
zainteresowań.
Violetta Bojarzyńska
POWRÓT
|
10
Konsultacje psychologa
„Skuteczna komunikacja z dzieckiem”
Spotkania przeznaczone dla
Rodziców, którzy pragną lepiej porozumiewać
się ze swoimi dziećmi. Tematyka obejmuje:
- wydawanie poleceń
- konstruktywne wyrażanie
krytyki
- informacje zwrotne
- komunikaty ułatwiające
dziecku radzenie sobie z uczuciami
- podstawowe błędy w
porozumiewaniu się i ich skutki
- oraz wszelkie inne problemy
wychowawcze w rozwiązaniu których może pomóc
psycholog
POWRÓT
|
11
Wady wymowy
Podczas spotkania zostanie oceniona wymowa
dziecka, umiejętność artykulacyjna.
POWRÓT
|
12
Zaburzenia mowy, wspomaganie rozwoju
Podczas spotkania zostanie oceniona wymowa
dziecka, umiejętność artykulacyjna.
POWRÓT
|
13
ZABURZENIA U DZIECI ZE SPEKTRUM AUTYZMU
Prowadząca: Aleksandra
Kowalska
-
Diagnoza dzieci autystycznych.
·
informacja o diagnozie klinicznej - gdzie
można taką diagnozę wykonać
·
diagnoza
funkcjonalna
-
Trudnych zachowań u dzieci
autystycznych.
·
Jakie
trudne zachowania u małych dzieci i w jakim
wieku mogą nas niepokoić
-
Terapii dziecka autystycznego.
·
Rodzaje
terapii
·
Tworzenie planów aktywności
POWRÓT
|
14
DYSKALKULIA
Na konsultacjach zostaną
omówione następujące zagadnienia:
- Objawy
dyskalkuli u dzieci.
- Modele diagnozy
dyskalkulii.
- Metody i formy pracy z
dzieckiem borykającym się z tym problemem.
- Trudności dzieci ze
specyficznymi trudnościami w uczeniu się
matematyki w życiu codziennym.
Dyskalkulia - to
zaburzenie w przyswajaniu wiedzy
i umiejętności matematycznych, objawiające
się kłopotami w wykonywaniu prostych
działań, tworzeniu mniej lub bardziej
złożonych układów przestrzennych czy
zrozumieniu poleceń w zadaniach napisanych,
jak i przeczytanych przez nauczyciela w
trakcie sprawdzianu.
|
POWRÓT
|
|
|
|
|
|