PROMOCJA ZDROWIA
ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH
im. ADAMA MICKIEWICZA
W NAMYSŁOWIE
SPRAWOZDANIE
Z REALIZACJI PROGRAMU PROMOCJI ZDROWIA
ZSS NAMYSŁÓW
Oto wszystkie działania podejmowane w ZSS
Namysłów w ramach promocji zdrowia w latach
2011-2014
1.
Uczniowie szkoły
podstawowej brali dwukrotnie udział w
ogólnopolskim programie organizowanym
przez Fundację BOŚ (Bank Ochrony Środowiska)
pt.” Aktywnie po zdrowie-Zdrowo jem
więcej wiem”.
Podczas pierwszej edycji programu uczniowie
podejmowali następujące zadania:
- Zbudowali piramidę zdrowego żywienia
a
następnie na jej podstawie stworzyli grę
planszową w której trzeba było w jak
najkrótszym czasie i bez błędów ułożyć
kolejne piętra piramidy z odpowiednich
kartoników przedstawiających różne produkty
żywieniowe.
- Wzięli udział w lekcji pt. „Pijemy
wodę-na zdrowie”. Na początku zajęć
rozmawiali kto potrzebuje najbardziej wody,
czy możemy bez niej żyć, jakie funkcje pełni
woda w organizmie człowieka, ile litrów wody
powinniśmy dostarczać organizmowi, co to
jest odwodnienie i czy wszyscy ludzie na
świecie mają łatwy dostęp do wody. W drugiej
części lekcji uczniowie brali udział w
eksperymentach z wodą (barwili ją,
naśladowali zwierzęta pijące wodę,
rozpuszczali w niej rożne składniki).
Swoje ciekawe spostrzeżenia wpisywali do
kart pracy. Wszyscy pracowali bardzo
aktywnie i z pełnym zaangażowaniem poznając
rolę i znaczenie wody w życiu człowieka.
- Z pomocą swoich nauczycieli uczniowie
wymyślili plakat z hasłem zachęcającym do
picia wody a następnie przedstawili go
społeczności szkolnej. Dodatkowo postanowili
rozpromować akcję picia zdrowej wody w
środowisku lokalnym po za szkołą podczas
spaceru ulicami naszego miasta.
- Uczniowie stworzyli encyklopedię warzyw
i owoców, w której opisali kilka z nich
podkreślając równocześnie walory zdrowotne
oraz smakowe. Dzięki temu zadaniu uczniowie
dowiedzieli się różnych ciekawostek
dotyczących zdrowego odżywiania, źródeł
witamin i innych składników potrzebnych do
prawidłowego rozwoju człowieka. Dodatkowo
uczniowie wymyślili prostą łamigłówkę
promującą jedzenie warzyw i owoców na co
dzień. Aby rozpocząć jej rozwiązywanie
trzeba było wcześniej odgadnąć rebus, a
następnie odnaleźć drogę do „skarbu”, którym
były hasła. Zgadując kolejność ich
wpisywania i umieszczając w odpowiednich
miejscach odgadnięto właściwe rozwiązanie
zadania, którym okazało się powiedzenie-
ZDROWO JEM.
- Wspólnie z nauczycielami uczniowie
założyli szkolny warzywniak, w którym
posadzili różne zioła. Przygotowali
wszystkie potrzebne materiały (doniczki,
ziemię, nasiona). Przez cały okres wegetacji
roślin każdy uczeń samodzielnie wypełniał
kartę obserwacji swojej rośliny. Następnie
ze wszystkich tych kart został utworzony
dziennik obserwacji, który oglądali
pozostali uczniowie w szkole. Gotowe
wyhodowane zioła uczniowie następnie użyli
do przygotowania zdrowych ciekawych potraw,
którymi podzielili się z uczniami klas
starszych podczas wspólnego poczęstunku. Był
m.in. koktajl bananowo pomarańczowy z nutą
mięty, naleśniki z musem jabłkowym i
czekoladą na gałązce bazylii, sałatka z
brokułami, fetą, świeżą bazylią i koperkiem.
Zainteresowanie potrawami było ogromne.
Uczniowie byli zaskoczeni niepowtarzalnym
smakiem i aromatem ziół, zjadali potrawy z
wielkim apetytem. Zachęcali do tego aby
przekonać rodziców do stosowania ziół w
kuchni.
- Uczniowie przygotowali przedstawienie
pt. „Na straganie” wg jednej z bajek
Jana Brzechwy. Z pomocą nauczyciela uczyli
się poszczególnych ról oraz tekstu bajki,
wykonali też dekoracje oraz własne stroje i
przebrania, w których wystąpili na apelu
poświęconemu zagadnieniom zdrowego żywienia.
Cała szkoła bardzo dobrze się bawiła, a
występujący zostali nagrodzeni brawami,
których nie było końca.
- W ramach strefy aktywności fizycznej
uczniowie uczestniczyli w dwóch lekcjach
wychowania fizycznego pt. „Sport to
zdrowie”. Obie z nich odbyły się w sali
gimnastycznej, na której wszyscy wspólnie
się bawili oraz rywalizowali w różnych
zadaniach ruchowych. Uczniowie wykonywali
ćwiczenia rozgrzewające, uczyli się jak dbać
o prawidłową postawę ciała, następnie wzięli
udział w zabawie „Pobiegnij i policz” gdzie
oprócz ruchu rozwiązywali też proste zadania
matematyczne i układali hasło będące tematem
zajęć. Na koniec przypomnieliśmy sobie czym
jest aktywność fizyczna i jaki ma wpływ na
nasze zdrowie i samopoczucie.
W drugiej edycji programu
„Aktywnie po zdrowie-Zdrowo jem więcej wiem”
uczniowie realizowali kolejno zadania:
- Stworzyli śmieszną, zabawną i bogato
ilustrowaną historyjkę pt. Olimpiada w
Witaminkowie”, która ukazywała zmagania
warzyw i owoców ze słodyczami w różnych
konkurencjach sportowych. Obie drużyny
rywalizowały ze sobą w biegu na 100 m,
pływaniu, wyścigu na rowerach czy w meczu
piłki nożnej. W każdej konkurencji
zwyciężały owoce i warzywa, których
spożywanie daje zdrowie, moc, witalność,
krzepę i siłę nad słodyczami będącymi tylko
pustymi kaloriami zalegającymi w naszym
organizmie.
- Zorganizowali w szkole kampanię
zachęcającą wszystkich do picia wody
oraz stworzyli postać „Wodolubka”, który był
maskotką pomagającą w pracy nad kampanią.
Wodolubek- duża niebieska kropla wody, pełna
uśmiechu, wzbudzająca sympatię zachęcała
uczniów, nauczycieli oraz rodziców do
rezygnacji z picia kolorowych, słodzonych i
gazowanych napojów, jednocześnie
przekonywała żeby spożywać właśnie wodę.
- Uczniowie wzięli udział w lekcji pt.
„Smacznie, zdrowo, kolorowo”. Oprócz
dobrej zabawy w trakcie zajęć zamiarem
wszystkich było uświadomienie sobie, że
warzywa i owoce które jemy mają ogromną
wartość odżywczą, ich obecność w codziennej
diecie jest niezbędna oraz że są źródłem
wielu cennych witamin. Podczas zajęć m. in.
rozpoznawaliśmy warzywa i owoce po przez
zmysł smaku, słuchaliśmy piosenki
„Witaminki” zespołu „Fasolki” oraz
wybieraliśmy i dekorowaliśmy króla i królową
warzyw i owoców.
- Uczniowie uczestniczyli w lekcji pt.
„Stawiam na śniadanie”,
w czasie której dowiedzieli się jak ważne
dla zdrowia jest odpowiednie żywienie, jak
przygotować zdrowe i pożywne śniadanie,
jakie produkty dają nam najwięcej energii
potrzebnej do nauki czy zabawy.
Odpowiadaliśmy na różne pytania,
poznawaliśmy anegdoty i powiedzenia związane
z żywieniem, tworzyliśmy ilustracje, karty
pracy a na koniec ocenialiśmy nasz wspólny
wysiłek
.
- Wzięli udział w lekcji pt. „Wybieram
zdrowie i zdrowe odżywianie”.
Zajęcia miały na celu uświadomienie uczniom
roli właściwego stylu życia w trosce o
zdrowie i dobre samopoczucie. Uczniowie
przedstawiali za pomocą gestów co lubią
robić najbardziej w wolnym czasie, oglądali
prezentacje „Prawidłowe żywienie uczniów” i
„Wybieram zdrowie”. W dalszej części lekcji
segregowali produkty żywieniowe dzieląc je
na grypy (produkty białkowe, witaminy i
minerały, dobry i zły tłuszcz). Następnie
podczas dyskusji uczyli się, które produkty
jeść, a których unikać w diecie. Na koniec
wspólnie zastanawiali się co zmienić w
swojej diecie żeby być zdrowszym i pełnym
energii.
- Uczniowie opracowali i stworzyli szkolne
pisemko poświęcone tematyce
związanej ze zdrowiem, zdrowym
żywieniem oraz aktywnością fizyczną.
Pomysłów na tytuł gazetki było wiele, ilu
uczniów tyle łatwo wpadających w ucho
tytułów ale ostatecznie wybrano wspólnie
tytuł „Moda na Zdrowie”. W gazetce można
było znaleźć kilka artykułów o zdrowiu,
kącik kulinarny, a w nim przepisy na zdrowe
słodycze, oraz ciekawostki i rozrywkę.
Artykuły ozdabiały ilustracje i hasła
wymyślone przez uczniów. Pisaliśmy o zgubnym
działaniu „jedzenia śmieciowego”, jak dbać o
zęby, o pici wody, znaczeniu ruchu i
aktywności fizycznej. Sporządziliśmy też 10
przykazań zdrowego ucznia.
- W ramach strefy aktywności fizycznej
uczniowie uczestniczyli w zajęciach
prowadzonych metodą aerobiku i
wspólnych ćwiczeń na sali sportowej. Do
udziału w zajęciach zaproszono uczniów z
innych klas tak żeby każdy mógł aktywnie i
ciekawie spędzić czas. Uczniowie wykonywali
ćwiczenia w dużej grupie, każdy ćwiczył
aktywnie na miarę swoich możliwości,
angażował wszystkie siły a nauczyciel
obserwował i podpowiadał jak najlepiej
ćwiczyć. Cała lekcja była bardzo intensywna,
ciekawa i mobilizująca. Mamy nadzieję, że w
najbliższym czasie uda się nam powtórzyć ten
pomysł i zachęcić do ruchu tych uczniów,
którzy tym razem nie mieli okazji poćwiczyć
razem z nami.
- Kolejną lekcją z cyklu aktywności
fizycznej były zajęcia pt. „Zostań
sportowym asem”. Na początku uczniowie
czytali wiersz „Na zdrowie” a następnie
wszyscy rozpoczęli wspólną zabawę. W ruchu
naśladowaliśmy różne zwierzęta, uczyliśmy
się ćwiczeń oddechowych, pokonywaliśmy
kolejne etapy obwodu stacyjnego. Każdy
uczestnik otrzymał pamiątkowy dyplom Asa
Sportowego, który był zwieńczeniem wspólnego
wysiłku i pracy na zajęciach.
Przypomnieliśmy sobie również na koniec
zajęć jak ważny w życiu jest ruch, ćwiczenia
fizyczne i aktywność.
- Uczniowie wzięli też udział w lekcji
wychowania fizycznego prowadzonej na świeżym
powietrzu. Były ćwiczenia na
dużych piłkach, podskoki, odbicia paletką
lotki do badmintona, próba trafienia
piłeczką do małej bramki, ćwiczenia z piką
koszykową oraz bieg z omijaniem różnych
przeszkód. Uczniowie bawili się wspólnie w
berka „Żurawia”, Piłka goniła piłkę, były
„Ryby w sieci”, a na koniec zabawa
uspokajająca „Minutka”. Zajęcia miały na
celu pokazanie, że ćwiczyć można wszędzie,
nie tylko na sali sportowej ale przede
wszystkim na świeżym powietrzu.
- Aby motywować i zachęcać leniwych,
opieszałych i niezdecydowanych uczniów
naszej szkoły do jakiejkolwiek aktywności
fizycznej, uczniowie w ramach
kolejnego zadania zaprojektowali Order
Miłośnika Sportu, który miał być
wręczany tym, którzy najaktywniej będą
ćwiczyć podczas szkolnego wf.
2.
Uczniowie klas I-III uczestniczyli w
programach „Owoce w szkole” oraz „Szklanka
mleka dla każdego” organizowanych przez
Agencje Rynku Rolnego (ARR).
W ramach obu projektów otrzymywali co
tydzień porcje owoców i warzyw (gruszki,
truskawki, jabłka, marchewki, rzodkiewkę,
paprykę), soki a także mleko do picia w
kartonie. Wspólnie z nauczycielem wychowawcą
organizowali w kasie poczęstunki podczas
których w miłej atmosferze uczyli się i
poznawali w jaki sposób dbać o zdrowe
żywienie.
3.
Wybrani uczniowie klas szkoły podstawowej i
gimnazjum
oraz ich opiekunowie (nauczyciele) brali
udział z zajęciach ruchowych prowadzonych
metodą Nordic Walking. Zajęcia odbywały
się cyklicznie kilka razy w ciągu roku
szkolnego i były podzielone na etapy. Na
początku naszej przygody z „kijkami”
zgłębialiśmy samą technikę poruszania się i
stopniowo przechodziliśmy do trudniejszych
zadań aby w końcu wyruszyć na długie spacery
i cieszyć się aktywnością na świeżym
powietrzu.
Cały cykl zajęć miał na celu zachęcać
uczniów do podejmowania aktywności ruchowej,
rozwijać ich zainteresowania ciekawymi
formami spędzania czasu i kształtować
postawy prozdrowotne.
4.
Uczniowie ZSS brali udział w ogólnopolskim
programie pt. „Śniadanie daje moc”.
Akcja była elementem edukacji zdrowotnej i
miała zwrócić uwagę na to jak ważnym
posiłkiem na start każdego dnia jest właśnie
zdrowe i odpowiednio przygotowane śniadanie.
Uczniowie z pomocą swoich nauczycieli
przygotowali ciekawe propozycje śniadań,
które składały się wyłącznie ze zdrowych
składników. Wykorzystano m.in. warzywa i
owoce, ciemne pieczywo, soki, jogurty, mleko
oraz płatki i musli. Promując zdrowe
odżywianie uczniowie zaangażowani w akcję
częstowali kolegów z innych klas oraz
pozostałych nauczycieli.
5.
Uczniowi klas gimnazjalnych przygotowali
plakat, który miał zachęcać do picia mleka
i spożywania przetworów mlecznych.
Celem akcji było jednocześnie uświadomienie
młodym ludziom oraz ich rodzicom i opiekunom
jak ważne w diecie są właśnie produkty
białkowe. Uczniowie dzięki zabawie uczyli
się jakie składniki znajdują się w mleku i
innych produktach, jaka jest ich rola dla
zdrowego i prawidłowego rozwoju organizmu.
Plakat jaki stworzyli wspólnymi siłami
powieszono na szkolnej gazetce promującej
zdrowie aby przypominał wszystkim, że mleko
jest potrzebne i smaczne.
6.
Uczniowie klas podstawowych zostali
zgłoszeni do ogólnopolskiego programu
edukacyjnego „5 porcji warzyw, owoców lub
soku” pod patronatem MEN.
Celem programu była edukacja dzieci
uczęszczających m.in. do szkół specjalnych z
zakresu odżywiania się, z naciskiem na
budowanie trwałego i prawidłowego nawyku
spożywania 5 porcji warzyw, owoców lub soku
dziennie. Zadaniem naszej szkoły było
przeprowadzenie wstępnego i końcowego
badania wiedzy na temat zdrowego odżywiania,
według przesłanych ankiet, oraz
przeprowadzenie lekcji na temat zdrowego
odżywiania się w oparciu o program „5 porcji
warzyw, owoców lub soku” na podstawie
materiałów edukacyjnych dostarczonych przez
organizatora programu. Uczniowie przez
tydzień uczestniczyli w zajęciach
zorganizowanych wokół ośrodka pracy pod
tytułem „5 porcji warzyw, owoców lub soku” i
poszerzali swoją wiedze z zakresu zdrowego
odżywiania. Chętnie dzielili się swoimi
wiadomościami oraz z zainteresowaniem
przysłuchiwali się nowym informacjom.
Realizacja całego programu przebiegła bardzo
sprawnie i przyniosła oczekiwane rezultaty
dzięki zaangażowaniu wszystkich jego
uczestników.
7.
Promując codzienne
spożywanie świeżych owoców uczniowie
szkoły podstawowej zorganizowali „Dzień
owocowy” , któremu przyświecało hasło
„Więcej warzyw i owoców będziesz zdrowszy to
jest sposób”. W ramach akcji przypomnieliśmy
korzyści płynące ze spożywania owoców oraz
warzyw bogatych w witaminy, zachęcaliśmy do
próbowania i kosztowania naszych specjalnych
przekąsek, przysmaków oraz świeżego soku,
bawiliśmy się zachowując uśmiech i dobre
samopoczucie.
8.
Aby zmotywować i zachęcić do aktywności
fizycznej uczniów klas starszych
(zawodowych) zorganizowano dla
nich wyjazd do Wrocławia na Stadion
piłkarski Śląska Wrocław. Uczniowie na
własne oczy mogli przekonać się jak wygląda
obiekt sportowy, gdzie trenują zawodnicy
piłki nożnej, ile pracy i wysiłku trzeba
poświęcać systematycznie aby osiągać wysokie
wyniki w sporcie. Było to dla uczniów
wielkie przeżycie i niezapomniane wrażenie.
9.
Uczniowie ZSS wraz ze swoimi nauczycielami
uczestniczyli w spotkaniu z panią dietetyk
Pauliną Lis. Spotkanie było
bardzo ciekawe, potrzebne i wartościowe.
Prowadząca opowiadała o tym co należy jeść
żeby być zdrowym, zwracała uwagę na
znaczenie prawidłowej diety oraz
odpowiedniego spożywania napojów. Zwracała
też uwagę na to żeby pamiętać o odpowiedniej
porcji ruchu i aktywności fizycznej ponieważ
ona również warunkuje nasze dobre
samopoczucie. Pani Paulina mówiła o
zastępowaniu coli i napojów słodkich wodą
niegazowaną, zamiast chipsów proponowała
zdrowe przekąski (suszone owoce, świeże
warzywa i orzechy). Nasz gość był
profesjonalny i zaangażowany w temat, miły
dla uczniów i niezwykle cierpliwy. Na koniec
podziękowaliśmy pani Paulinie za spotkanie,
za mnóstwo fajnych ciekawostek dotyczących
zdrowego odżywiania i postanowiliśmy
wykorzystać je w swoim życiu.
10.
Pod kierunkiem nauczycieli wychowania
fizycznego cała społeczność uczniowska
uczestniczyła w akcji będącej częścią
Europejskiego Tygodnia Ruchu.
W ramach akcji uczniowie odbyli zajęcia
ruchowe na sali sportowej. Podczas wspólnej
zabawy rywalizowali oni w kolejnych
konkurencjach biegowych, skocznych i
rzutnych. Uczyli się dyscypliny,
zaangażowania oraz poznawali ciekawe formy
bezpiecznego spędzania czasu. Na koniec
zajęć rozegrano mecz w piłkę nożną i dwa
ognie po czym wszyscy stanęli do
pamiątkowego zdjęciaJ.
11.
Każdego roku w maju nasza szkoła
organizowała Wojewódzką Spartakiadę LA dla
Szkół i Ośrodków Specjalnych Opolszczyzny.
Za każdym razem głównym celem imprezy była
popularyzacja zdrowego trybu życia oraz
wdrażanie do szlachetnej rywalizacji
sportowej i propagowanie „czystej gry” (fair
play). Efektem podejmowanych przez nas
działań było również wyłanianie mistrzów
Opolszczyzny w poszczególnych konkurencjach
lekkoatletycznych, poznawanie przez
uczestników roli jaką pełni aktywność
fizyczna i sport w życiu człowieka oraz
jakimi wartościami należy kierować się we
współzawodnictwie sportowym.
Dzięki naszym staraniom co roku w zawodach
bierze udział znaczna część placówek
szkolnictwa specjalnego, łącznie blisko 140
zawodników i zawodniczek. Uczniowie startują
w dwóch kategoriach wiekowych dziewcząt i
chłopców. Rozgrywa się 20 konkurencji
biegowych i technicznych oraz cztery biegi
sztafetowe.
Nad
prawidłowym przebiegiem imprezy czuwają
opiekunowie drużyn, zespół sędziowski
zorganizowany przez koordynatorów
Spartakiady oraz pani pielęgniarka. W
trakcie Spartakiady panuje miła i zdrowa
rywalizacja w duchu fair play. Na
zakończenie wszystkim zwycięzcom
poszczególnych konkurencji wręczane są
pamiątkowe medale i dyplomy, szkoły i
ośrodki ponadto otrzymują puchary oraz
nagrody rzeczowe w postaci sprzętu
sportowego.
12.
Nauczyciele wychowania fizycznego
organizowali dla wszystkich chętnych uczniów
cykliczne akcje m.in. „Dni prostego
kręgosłupa”, „Dni ćwiczeń śródlekcyjnych”
czy „Dni lekkiego tornistra”.
Były to zajęcia
mające głównie za zadanie uwrażliwienie
dzieci na potrzebę ruchu, zachęcanie ich do
podejmowania aktywności fizycznej czy
dbałość o prawidłową postawę.
13.
Promocja zdrowia to również bezpieczeństwo
naszych uczniów
dlatego w naszej szkole niejednokrotnie
organizowane były warsztaty z udzielania
pierwszej pomocy przedmedycznej. Podczas
tych spotkań, na które zapraszano
wykwalifikowanych ratowników medycznych i
instruktorów pierwszej pomocy uczniowie oraz
nauczyciele zgłębiali wiedzę dotyczącą
zachowania się w trudnych i niebezpiecznych
sytuacjach wymagających udzielenia pomocy
poszkodowanym, nieprzytomnym czy chorym.
14.
Doskonałym pomysłem
na promocję zdrowia i aktywnego spędzania
czasu w naszej szkole było prowadzenie
pływackich zajęć edukacyjnych na basenie
miejskim. Uczestniczyli w nich wybrani
uczniowie z różnych klas pod okiem
ratowników i instruktora pływania. Przed
rozpoczęciem zajęć zorganizowano spotkanie z
rodzicami celem zapoznania ich z tą formą
aktywności uczniów. Rodzice zostali
poinformowani o warunkach koniecznych do
spełnienia, podpisali zgody na udział ich
dzieci w zajęciach oraz wysłuchali zagadnień
dotyczących zachowania bezpieczeństwa na
basenie. Przeprowadzono również spotkanie
teoretyczne, na którym omawiano wspólnie
regulamin pływalni, podstawowe zasady
zachowania się na terenie basenu, poruszano
kwestie dotyczące stroju do pływania oraz
zasady higieny. Wszyscy zakwalifikowani do
zajęć zostali podzieleni na pięcio osobowe
zespoły osobno dziewczęta i chłopcy.
W ramach kolejnych zajęć realizowano m.in.
następujący tematy:
- ćwiczenia wstępnego oswajania się ze
środowiskiem wodnym (wejście do wody,
zanurzanie twarzy i głowy przy ścianie
basenu).
- zeskoki do wody na nogi oraz ćwiczenia
wypornościowe (korek).
- leżenie na piersiach, wstępne ćwiczenia
oddechowe (wydmuchiwanie powietrza i wydech
do wody).
- leżenie na grzbiecie (z pomocą
nauczyciela, współćwiczącego oraz
samodzielnie).
- skoki do wody na nogi do przysiadu na
dnie, poślizg na piersiach z odbicia od
ściany pływalni lub z dna.
- wślizg do wody na głowę z siadu i wydech
powietrza pod wodę.
- poślizg na grzbiecie, kraulowe ruchy nóg w
położeniu na piersiach, i na grzbiecie.
- utrwalanie poznanych umiejętności, proste
zabawy w wodzie.
Cały cykl zajęć cieszył się bardzo dużym
zainteresowaniem wśród uczniów. Były one
inna formą zajęć i możliwością zdobycia
nowych umiejętności pływackich. Wielu z
uczniów po raz pierwszy uczestniczyło w
takich lekcjach, wielu też po raz pierwszy
było na krytym basenie. W większości
przypadków uczniowie nie czuli żadnego lęku
czy oporu przed wejściem do wody,
zamoczeniem się czy zanurzeniem pod wodę.
Dzięki temu szybciej i sprawniej można było
przystąpić do prostych form nauki pływania.
Wielu uczniów mimo swojego upośledzenia dość
szybko nabierała umiejętności swobodnego
unoszenia się na wodzie czy pływania i
ćwiczyło z dużym zapałem. Wiele radości i
dobrej zabawy sprawiały uczniom gry wodne
przy użyciu różnego sprzętu dostępnego na
pływalni. Dla prowadzących najważniejszą
sprawą było zapewnienie stałego
bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom zajęć.
Pływanie i kontakt dzieci ze środowiskiem
wodnym bardzo korzystnie wpływał na rozwój,
wzmacniał i hartował organizm, kształtował
koordynację i siłę mięśniową. Uczniowie
oprócz prawidłowego rozwoju , nabywali nowe
doświadczenia, ucząc się przy tym dyscypliny
i porządku, higieny oraz bezpieczeństwa. W
przyszłości chcielibyśmy prowadzić tego typu
zajęcia cyklicznie i na stałe umożliwić
naszym uczniom korzystanie z krytego
basenu.
Zaangażowanie Rady Pedagogicznej:
Wszyscy nauczyciele naszej szkoły, a także
pracownicy administracji i obsługi również
uczestniczyli w aktywnym promowaniu zdrowego
stylu życia podczas realizacji programu
Szkół Promujących Zdrowie.
Nauczyciele oprócz szkoleń Rady
Pedagogicznej organizowali kolejne akcje
związane z poprawą stylu żywienia oraz
wzrostem aktywności fizycznej uczniów, a
przy okazji własnej. Pomagali uczniom
prowadzić konkursy, zawody, apele i
przedstawienia, organizowali lekcje
tematyczne poświęcone zdrowiu, dzielili się
swoją wiedzą jednocześnie zdobywali nowe
doświadczenia. Corocznie podczas wyjazdów
integracyjnych organizowaliśmy we własnym
gronie piesze wycieczki, marsze ciekawymi
szlakami turystycznymi a ostatnio nawet
spływ. Wszystkie te działania nakierowane
były na poprawę naszego stanu zdrowia,
samopoczucia oraz uwrażliwienie nas na
konieczność podejmowania wysiłku fizycznego.
W ramach spotkań Rady Pedagogicznej
koordynator zespołu ds. promocji zdrowia
przedstawiał półroczne sprawozdania z prac
zespołu
(omawiano realizację kolejnych założeń
programu, co udało się zrealizować, co
będzie prowadzone w najbliższym czasie).
Nauczyciele na początku oraz pod koniec
projektu uczestniczyli w ankietach
mierzących poziom świadomości zagadnień
dotyczących zdrowia (ustalenie priorytetów
działania, ewaluacja oraz podsumowanie
pracy). Dzięki tym wszystkim działaniom cały
projekt (Program Promocji Zdrowia) mógł być
szczegółowo zrealizowany.
Współpraca z rodzicami i środowiskiem
lokalnym:
W ramach programu poprawy zdrowia w naszej
szkole organizowaliśmy cykliczne
spotkania dla rodziców uczniów aby również
oni włączyli się w promocję zdrowia,
pomagali tworzyć sam program i pracować nad
poprawą swojego stylu życia. Na
spotkaniach poruszaliśmy różne tematy
dotyczące przede wszystkim zdrowej diety,
aktywności fizycznej i ruchu, a także
profilaktyki wad postawy. Rodzice nowych
uczniów naszej szkoły podczas spotkań byli
zapoznawani z ideą programu promocji
zdrowia, poznawali główne założenia
programu, jego cele i zadania.
Dyskutowaliśmy i wymienialiśmy swoje
doświadczenia, dzieliliśmy się też
pomysłami. Tematy dotyczące odżywiania to
m.in. „W jaki sposób przekonać dziecko do
jedzenia warzyw”, „Bez śniadania nie ma
nauczania”, „Uczymy się zdrowego
odżywiania”, „Jak skutecznie zmieniać złe
nawyki żywieniowe” czy „Sztuka picia wody”.
Z tematów dotyczących aktywności fizycznej
można wymienić np. ”Ruch to zdrowie”,
„Wychowanie fizyczne- ważna lekcja” oraz
„Profilaktyka wad postawy w wieku rozwojowym
dzieci i młodzieży”.
Przekazywaliśmy rodzicom podstawowe
informacje dotyczące korzyści płynących z
codziennego i systematycznego spożywania
przez uczniów świeżych owoców i warzyw.
Przekonywaliśmy rodziców, aby właśnie
warzywa i owoce znalazły się w dietach oraz
szkolnych posiłkach ich dzieci.
Proponowaliśmy również zestawy "drugich
śniadań" zabieranych przez dzieci do szkoły,
w których znalazły się właśnie owoce i
warzywa. Podczas spotkań staraliśmy się
również przedstawiać rodzicom, że to co
nasze dzieci najchętniej jedzą czy piją nie
zawsze bywa zdrowe i korzystnie wpływa na
ich prawidłowy rozwój. Rodzice będąc
autorytetami swoich dzieci powinni dawać im
przykład co jeść i pić i na co zwracać
szczególną uwagę wybierając produkty do
swoich posiłków. Rodzice nie
powinni również zapominać o wsparciu swoich
dzieci oraz o stałej kontroli tego co
wspólnie jedzą. Podejmowaliśmy też dyskusje
dotyczące aktywności ruchowej i wychowania
fizycznego. Przedstawialiśmy korzyści i
zalety dla uczniów wynikające z aktywnego
trybu życia oraz podejmowania wysiłku
fizycznego, dawaliśmy propozycje spędzania
czasu wolnego, uświadamialiśmy rodzicom
dlaczego warto angażować dzieci w lekcje
wychowania fizycznego w szkole i że w
dzisiejszych czasach, w dobie komputerów,
gier i filmów video oraz siedzącego trybu
życia, szczególnie problem braku ruchu wśród
młodych ludzi jest niestety ogromny i często
lekceważony. Powinni oni wiedzieć, że ruch
zastąpi prawie każdy lek, ale żaden z leków
nie zastąpi ruchu. Nie warto zwalniać na
siłę dzieci z lekcji wf i pozbawiać ich tym
samym zdrowego, aktywnego trybu życia.
Wspólnie dyskutowaliśmy o przyczynach
ograniczonej aktywności fizycznej dzieci,
zastanawialiśmy się również w jaki sposób je
zmienić doceniając jednocześnie zajęcia wf,
które odbywają się systematycznie w każdej
szkole. Często na nasze spotkania
tworzyliśmy dla rodziców wspólnie z uczniami
kolorowe ulotki, które miały być ciekawą
formą przekazu wiedzy oraz elementem
promocji zdrowego stylu życia. W
ulotkach znajdowały się przede wszystkim
informacje dotyczące zdrowego odżywiania,
dobrych nawyków żywieniowych, a także
korzyści płynących z bycia aktywnym ruchowo.
Opisywaliśmy w nich m.in. czym są złe nawyki
żywieniowe, czego nie powinniśmy jeść oraz
jakie są konsekwencje spożywania
nieodpowiednich produktów, dlaczego warto
pić wodę, a także czy warto być aktywnym i
uprawiać sport. Szczególnie ważne było też
aby przedstawiać rodzicom w jaki sposób
zmieniać to co złe w żywieniu, jak
konsekwentnie dążyć do poprawy stanu
odżywiania naszych uczniów czy zachęcania
ich do aktywnego spędzania czasu. Zawarte w
ulotkach informacje były zawsze czytelne i
jasne w zrozumieniu tak aby korzystnie
wpływać na poprawę jakości naszego zdrowia.
Podczas spotkań rodzice wielokrotnie
angażowali się w dyskusje, interesowali się
podejmowanymi tematami, chętnie i z uwagą
przysłuchiwali się propozycjom rozwiązywania
konkretnego problemu. Każdy mógł zabrać głos
i jasno się wypowiedzieć. Na koniec
rodzice wyrażali chęć wzięcia udziału w
kolejnych, podobnych spotkaniach dotyczących
innych aspektów zdrowia.
Promując zdrowie współpracowaliśmy
(środowisko lokalne) m.in. z:
- Warsztaty Terapii Zajęciowej (WTZ)
Namysłów- (udział w cyklicznym Projekcie
„Raduj się z nami” promującym zdrowie i
zdrowy styl życia).
- Basen Miejski w Namysłowie- (organizacja
pływackich zajęć edukacyjnych dla dzieci).
- Komenda Powiatowa Państwowej Straży
Pożarnej, Ratownictwo Medyczne „FALC”
-(organizacja zajęć praktycznych udzielania
pierwszej pomocy przedmedycznej „Ratujemy i
uczymy ratować”).
- WOŚP- (pozyskanie sprzętu do nauki
udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej).
- Placówki szkolnictwa specjalnego (szkoły,
ośrodki) naszego województwa- (organizacja i
udział w imprezach sportowych promujących
aktywność fizyczną, Spartakiada LA).
- Stowarzyszenie Sportu i Japońskich Sztuk
Walki „BUSHI”- (gościnne występy i pokazy na
Festynie Rodzinnym)
- Środowiskowy Dom Samopomocy „ŚDS”
Namysłów- (udział w turniejach gier
zespołowych)
- Agencja Rynku Rolnego (ARR)- (udział w
programach „Owoce w szkole” oraz „Szklanka
mleka dla każdego”)
Współpraca z pielęgniarką szkolną w ramach
promocji zdrowia:
Pielęgniarka szkolna pani Anna Jankowiak
znalazła się w składzie Szkolnego Zespołu
ds. Promocji Zdrowia. Podczas realizacji
założeń naszego programu w latach 2011-2014
starała się angażować w pracę na rzecz
promocji zdrowia w ZSS Namysłów
współpracując ze szkolnym koordynatorem oraz
resztą członków zespołu. Niejednokrotnie
uczestniczyła w spotkaniach zespołu, na
których dzieliła się własną wiedzą i
doświadczeniem z zakresu zdrowia.
Do
najważniejszych zadań pani Ani należało:
- organizowanie i prowadzenie ciekawych
pogadanek dla uczniów naszej szkoły.
Odbywały się one cyklicznie (w każdym roku
szkolnym) i dotyczyły kolejno tematów
związanych z problemami niedowagi, nadwagi i
otyłości, piramidy zdrowego żywienia i
zdrowej diety oraz źródeł wody jako
składnika warunkującego prawidłowe
funkcjonowanie organizmu.
- organizowanie zaplecza medycznego i pomocy
pielęgniarskiej podczas wszystkich imprez
sportowych odbywających się w naszej szkole
zgodnie z ustalonym harmonogramem.
- prowadzenie badań profilaktycznych uczniów
w wieku 7, 10, 12, 14 i 18 lat. Badania te
dotyczyły wagi i wzrostu (obliczanie centyli),
skrzywień kręgosłupa w kierunku skoliozy
czy kifozy, płaskostopia oraz kolan w
kierunku wad postawy. Pani pielęgniarka
dokonywała również pomiaru ciśnienia
tętniczego uczniów naszej szkoły w celu
wykrycia ewentualnych nieprawidłowości.
Wszystkie wyniki badań zapisywano w kartach
zdrowia ucznia a następnie monitorowano.
Dzięki naszej współpracy oraz wszystkim
działaniom podejmowanym przez pielęgniarkę
cały zespół ds. Promocji Zdrowia w naszej
szkole z powodzeniem przyczyniał się do
zwiększania świadomości podejmowania
aktywności fizycznej oraz do poprawy jakości
żywienia członków społeczności szkolnej.
Aktualny skład
Szkolnego Zespołu ds. Promocji Zdrowia:
- mgr Sławomir Karliński (nauczyciel wf - koordynator ds. promocji zdrowia
w ZSS Namysłów)
- mgr Andrzej Błażków (nauczyciel
wf i gimnastyki korekcyjnej)
- mgr Dariusz Słodki (nauczyciel
wf i historii)
- mgr Zbigniew Szymczyszyn
(nauczyciel informatyki)
- mgr Magdalena Pilis (nauczyciel
matematyki)
- mgr Honorata Stańczyk
(nauczyciel w zespole
edukacyjno-terapeutycznym)
- mgr Wioletta Bojarzyńska
(pedagog szkolny)
- mgr Anna Tomaszowska (psycholog
szkolny)
- mgr Anna Jankowiak
(pielęgniarka szkolna)
- mgr Anna Brylak (nauczyciel
rewalidacji)
EWALUACJA
PROGRAMU PROMOCJI
ZDROWIA
ZSS NAMYSŁÓW
Po zrealizowaniu poszczególnych założeń
wynikających z Programu Promocji Zdrowia w
Zespole Szkół Specjalnych w Namysłowie
dokonano diagnozy analizy końcowej (badań
ankietowych) w celu określenia poziomu
wiedzy i stanu świadomości zagadnień zdrowia
(czy coś się zmieniło i w jakim stopniu w
stosunku do stanu wyjściowego) wśród
członków społeczności szkolnej. I tym razem
badaniu poddano zarówno uczniów oraz ich
rodziców, a także nauczycieli wraz z
pracownikami obsługi. Zbadano również
samopoczucie w szkole.
Analiza ankiety dla uczniów (Mój styl życia)
i (Moje samopoczucie w szkole):
Ankietę przeprowadzono w marcu 2015 roku.
Podczas analizy skupiono się przede
wszystkim na pytaniach dotyczących głównych
celów programu czyli aktywności fizycznej
oraz żywienia. Spośród 75 uczniów w ankiecie
wzięło udział 41 (55%). Do aktywności
ruchowej podejmowanej co najmniej 1 godzinę
dziennie przyznaje się 28% uczniów (zawsze)
i 55% uczniów (często). Ponad 60% uczniów
spędza przed telewizorem mniej niż 2 godziny
dziennie. Codzienne spożywanie owoców i
warzyw deklaruje znaczna część badanych
(ponad 70%). Duża część uczniów pamięta o
jedzeniu śniadania oraz posiłku w szkole
(71%), produkty i przetwory mleczne
spożywane są (zawsze lub często) przez ponad
55% badanych uczniów. Podobna ilość uczniów
(54%) ogranicza spożywanie na co dzień
słodyczy. Badając samopoczucie uczniów w
znacznym stopniu deklarowali oni, że czują
się w szkole dobrze, lubią szkołę i
postrzegają jako bezpieczną. W szkole jest
wg nich fajnie, są koledzy z którymi można
spędzić czas czegoś się nauczyć.
Przykład nr 1.
Jestem aktywny ruchowo co najmniej 1 godzinę
dziennie (ćwiczę, biegam, jeżdżę na
rowerze):
Analiza ankiety dla nauczycieli i
pracowników obsługi szkoły (Promocja zdrowia
w szkole) i (Moje samopoczucie w szkole):
Badanie ankietowe tej części społeczności
szkolnej odbyło się w czerwcu 2015 roku.
Również i w tym przypadku skoncentrowano się
na podsumowaniu pytań dotyczących aktywności
oraz sposobu żywienia. Nadal wszyscy badani
(100%) uważają, że w naszej szkole dba się o
właściwy stan zdrowia uczniów, a szkoła
popularyzuje zdrowy styl życia. 71%
ankietowanych określa jako bardzo dobry swój
ogólny stan zdrowia, pozostali uważają go za
dobry. 75% badanych aktywnie spędza swój
wolny czas (spacery, wycieczki, inne formy
ruchu). Pozostali wolą raczej ten czas
spędzać w domu (w sposób bierny). 25%
badanych określa swoją sprawność fizyczną
jako bardzo dobrą, 50% jako dobrą, a
pozostali (25%) dość dobrą. 3-4 razy w
tygodniu ćwiczenia fizyczne (minimum 15
minut) wykonuje ponad 65% badanych. Warzywa
i owoce raz dziennie lub częściej spożywa
ponad 80% ankietowanych, podobnie ciemne
pieczywo (78%). Ta grupa rzadko sięga po
słodycze. Przetwory mleczne codziennie
spożywa ok. 85% badanych. Nauczyciele i
pracownicy obsługi lubią pracować w swojej
szkole, najczęściej chwalą ją za miłą
atmosferę i możliwość współpracy z innymi.
Analiza ankiety dla rodziców
uczniów ZZS Namysłów (Promocja zdrowia w
szkole) i (Moje samopoczucie w szkole):
Ostatnią część szkolnej społeczności, którą
przebadano stanowili rodzice uczniów (38
osób). Ankietę przeprowadzono w maju 2015
roku. Tym razem aż 95% badanych uważało, że
w naszej szkole dba się na co dzień o
zdrowie oraz popularyzuje zdrowy styl życia.
Wg 80% rodziców ich dzieci chętnie biorą
udział w lekcjach wychowania fizycznego oraz
innych formach rekreacyjno-sportowych.
Znaczna większość badanych uważa nadal, że
promocja zdrowia w szkole to przede
wszystkim tematy dotyczące zdrowego
odżywiania, ruchu czy higieny i
bezpieczeństwa. Nieco więcej procent
badanych (56%) niż poprzednio określa swoją
sprawność fizyczną jako dobrą, a na
spacerach, wycieczkach i innych formach
ruchu czas spędza około 70% ankietowanych.
Poprawie uległy również nawyki żywieniowe
tej części badanych. Około 65% rodziców
deklaruje spożywanie co najmniej raz w
tygodniu warzyw i owoców oraz ciemnego
pieczywa. Po przetwory mleczne raz w
tygodniu sięga około 75% ankietowanych
ponadto rodzice uczniów rzadko spożywają
słodycze. Wg rodziców szkoła jest dobra
ponieważ zapewnia odpowiednie warunki do
nauki i wychowania. Rodzice zawsze są w
szkole mile widziani, bierze się pod uwagę
ich zdanie i znajdują oni w niej wsparcie w
trudnych sytuacjach.
Przykład nr 2.
Jak często spożywa Pan(i):
ZESTAWIENIE WYKRESÓW PRZEDSTAWIAJĄCE WYNIKI
ANKIET PRZED I PO REALIZACJI PROGRAMU
PROMOCJI ZDROWIA W ZSS NAMYSŁÓW
Aktywność ruchowa (min. 1 godz.
dziennie) wśród uczniów- wyniki przed i po
realizacji Programu Promocji Zdrowia w ZSS
Namysłów.
Częstość spożywania różnych
produktów wg rodziców uczniów- wyniki przed
i po realizacji Programu Promocji Zdrowia w
ZSS Namysłów.
Dokonując porównania wszystkich ankiet
przeprowadzonych przed jak i po realizacji
Programu Promocji Zdrowia w naszej szkole
widać poprawę oraz wzrost poziomu
świadomości dotyczącej zagadnień zdrowia.
Blisko 100% społeczności szkolnej uważało,
że w naszej placówce dba się o zdrowie i
popularyzuje zdrowy styl życia. Zarówno w
przypadku aktywności ruchowej, a także
żywienia ankietowani deklarowali większy
poziom dbałości o te aspekty. W przypadku
uczniów ich aktywność ruchowa wzrosła z 50%
do 83%. Ponadto uczniowie rzadziej
spędzali wolny czas biernie czyli np. przed
tv. Również częściej w ich posiłkach
pojawiały się świeże warzywa i owoce, a
ponad połowa ograniczyła spożywanie
słodyczy. Według rodziców naszych
uczniów coraz większym zainteresowaniem
zaczęły się cieszyć zajęcia szkolnego
wychowania fizycznego, a sami uczniowie
chętniej brali w nich udział. W lekcjach w-f
stosowano ciekawe formy zajęć, wprowadzano
częściej elementy rywalizacji, nowe gry i
zabawy. Nie bez znaczenia okazały się tutaj
lekcje prowadzone na świeżym powietrzu czy
na krytej pływalni, zajęcia rekreacyjno-
sportowe czy korekcyjne. Nauczyciele starali
się częściej mobilizować i zachęcać uczniów
do podejmowania wysiłku ukazując
jednocześnie ważne znaczenie ruchu dla
zdrowia i samopoczucia każdego z nas.
Według samych rodziców również ich sprawność
ruchowa nieco się poprawiła. Wzrosła
świadomość korzyści wynikających ze zdrowego
stylu życia oraz aktywnego spędzania wolnego
czasu. Dzięki udziałowi w Programie
Promocji Zdrowia rodzice naszych uczniów
zaczęli zmieniać swoje nawyki żywieniowe,
wykorzystywać zdrowe produkty czy ograniczać
spożycie słodyczy. Świadomość naszych
nauczycieli dotycząca aspektów zdrowia
również uległa poprawie dzięki
angażowaniu się w szereg działań na
kolejnych etapach realizacji założeń
Programu. Z całą pewnością udział w nim
wpłynął pozytywnie na świadomość wszystkich
uczestników co do konieczności stałego
dbania o własne zdrowie. Kryterium
sukcesu jakie określono na początku Programu
zastało osiągnięte. Również cele
programu zostały zrealizowane. Teraz w
naszej szkole zawsze będziemy się starać i
pamiętać, że zdrowie w życiu każdego
człowieka jest bardzo istotne, zależy
wyłącznie od nas samych i nigdy nie jest za
późno aby się o nie zatroszczyć.
Koordynator ds. promocji zdrowia
w ZSS Namysłów
Sławomir
Karliński
|