Sprawozdanie z wycieczki na Młyńskie Stawy
organizowanej przez Zespół Szkół Specjalnych w Namysłowie
Termin- 6 maja
2016r.
Uczestnicy: 55 osób, w tym 37 uczniów i 18 opiekunów
Metody pracy: obserwacja / dowolna i kierowana/, pokaz, opis
aktywny, pogadanka /wstępna, poszukująca, problemowa/, burza
mózgów, konkursy i zagadki, relaks przy grillu, spacer,
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa, praca w 9 grupach,
zadania w parach,
Środki dydaktyczne: obiekty przyrodnicze:
stawy, szkółka, pomniki przyrody, orzeł bielik itd.
obiekty: leśniczówka, budynek z maszynami,
chłodnia, młyn, Izba Pamięci Leśnej, ,,Stodoła”,
przybory: szkła powiększające, lornetka,
pytania i zadania konkursowe,
Cele główne:- poznanie pięknych i ciekawych terenów,
położonych w najbliższej okolicy,
- doskonalenie umiejętności praktycznych z przyrody,
- odpoczynek na łonie natury,
- integracja dzieci z różnych oddziałów klasowych,
- doskonalenie umiejętności organizowania sobie czasu
wolnego,
- rozwijanie patriotyzmu lokalnego.
Cele operacyjne:
·
Poziom wiadomości:
- uczeń zna zasady bezpiecznego poruszania
się po drogach,
- określa położenie Młyńskich Stawów/ starsi
uczniowie/,
- zapamiętuje niektóre fakty i ciekawostki
przyrodnicze,
- wie, że należy chronić i szanować przyrodę/
zwierzęta i rośliny w lesie/,
-zna lepiej swoich rówieśników i nauczycieli,
-zna sposoby atrakcyjnego i bezpiecznego
wypoczynku.
·
Poziom umiejętności:
-uczeń potrafi dobrać odzież adekwatną do
sytuacji i zmian pogodowych,
-zgodnie z zasadami porusza się po drogach,
przestrzega zasad bezpieczeństwa w lesie,
-umie obserwować zmiany zachodzące w
otoczeniu,
- doskonali umiejętność orientowania się w
terenie.
·
Poziom rozumienia:
-uczeń wyjaśnia konieczność ochrony przyrody,
-rozumie potrzebę racjonalnego korzystania z
zasobów środowiska.
·
Postawy:
-uczeń buduje pozytywny wizerunek własnej
osoby,
-integruje się z innymi,
-lepiej współpracuje w grupie,
-uczy się stawiać sobie cele,
-nabywa więcej wytrwałości,
-rozwija zainteresowania (geografia,
przyroda),
-rozwija pozytywny stosunek do spraw ochrony
środowiska przyrodniczego,
-rozwija potrzebę wspólnego przeżywania
radości i zadowolenia z wykonanej pracy,
-rozwija umiejętność kulturalnego zachowania
się i zdyscyplinowania oraz uporządkowania terenu po
zajęciach,
- chętnie odpoczywa na łonie natury.
PRZEBIEG WYCIECZKI
8:
00- Zbiórka uczestników i opiekunów na korytarzu szkolnym.
Sprawdzenie obecności. Przypomnienie programu i celów
wycieczki. Przypomnienie zasad zachowania się w lesie-
poszanowanie domu roślin i zwierząt. Utrwalanie zasad
zachowania bezpieczeństwa w lesie, nad wodą, przy grillu.
8:
30- Wyjazd autokarem z ,, Placu Pod Kasztanami”.
Dotarcie o godz. 9: 00 szkółki leśnej.
9:00- Zajęcia edukacyjne z panem leśniczym Wiesławem
Molińskim w szkółce.
Obserwacja terenu. Słuchanie ciekawostek
przedstawionych przez leśniczego.
Przejście do chłodni: pokaz orła bielika.
Oglądanie maszyn używanych do pracy w lesie.
10:00- Przejazd do miejsca docelowego- ,,Młyńskie Stawy”.
Spacer ścieżką przyrodniczą z panią leśnik
Małgorzatą Lizuraj. W trakcie podążania wyznaczonym szlakiem
słuchanie pogadanki dot. okolicznych stawów, drzewostanu,
ptactwa, zwierząt leśnych. Odpowiadanie na pytania,
rozwiązywanie zagadek, wykonywanie zadań i poleceń.
Swobodna wymiana zdań, dzielenie się
spostrzeżeniami.
10: 45- Zwiedzanie obiektów: ,, Młyn”, ,, Izba Pamięci
Leśnej”, leśniczówka.
Podziwianie pobliskich terenów, pomników przyrody, ciekawych
eksponatów.
Odpoczynek na łonie natury.
11: 15- Grill w ,, Stodole”.
Zajadanie kiełbasek i placka z rabarbarem.
Relaks, żarty itd.
Słodki poczęstunek od Nadleśnictwa Namysłów.
11: 45- Konkursy wokół leśniczówki dla grup m.in.
- usłysz dzięcioła,
- znajdź biedronkę,
- przytul się pięknie do drzewa.
12: 00- Zbiórka pod ,, Stodołą”. Zdjęcie zbiorowe.
Podsumowanie konkursów. Wręczenie nagród zwycięzcom.
Gadżety dla wszystkich uczestników.
Podziękowanie za udział w wycieczce.
Zaproszenie do uczestnictwa w kolejnych wyprawach.
Pożegnanie i podziękowanie pracownikom Nadleśnictwa.
Wyjazd z ,, Młyńskich Stawów”.
12: 30- Przyjazd na ,, Plac pod Kasztanami”.
13: 00- Powrót do szkoły. Sprawdzenie obecności. Obiad.
Wycieczka udała się znakomicie. Pogoda była cudna: świeciło
słońce, wiał wiaterek. Dzieciaki uczyły się w czasie
obserwacji i zabawy, a efekty tego widoczne są w wynikach
konkursu( sprawdzał on wiadomości umiejętności nabyte
podczas wspólnego wędrowania). Wszystkie dzieci otrzymały z
rąk pani leśnik nagrody rzeczowe: gadżety z nadleśnictwa,
piękne malowanki i rekwizyty wakacyjne.
Cele zajęć programowych zostały zrealizowane. Takie
doświadczenie na pewno przydało się wychowankom przed
wakacjami. Wędrowanie sprawiło nam wiele radości. A
najważniejsze, że wszyscy wróciliśmy zdrowi, zrelaksowani i
jeszcze bardziej ciekawi świata
|